Μόλις φτάσουν στην ηλικία των 5 ετών, τα παιδιά θα θέλουν μάλλον να
εξερευνήσουν τον Ιστό μόνα τους. Οι γονείς θα πρέπει να καθοδηγήσουν
τα παιδιά τους στον τρόπο ασφαλούς περιήγησης στο Διαδίκτυο, καθώς τα
παιδιά αρχίζουν να το χρησιμοποιούν μόνα τους.
Τα παιδιά ηλικίας 5-6 ετών έχουν γενικά θετική στάση και είναι ανοικτά σε
όλα. Υπερηφανεύονται για τις νέες ικανότητες ανάγνωσης και αρίθμησης
και τους αρέσει να συζητούν και να μοιράζονται ιδέες. Όχι μόνο θέλουν
να φερθούν σωστά αλλά, επίσης, εμπιστεύονται εύκολα και σπάνια
αμφισβητούν την εξουσία.
Τι μπορούν να κάνουν τα παιδιά ηλικίας 5 έως 6 ετών στο Διαδίκτυο;
Τα παιδιά αυτής της ηλικίας μπορούν να ακολουθήσουν εύκολα εντολές
στον υπολογιστή, να χρησιμοποιήσουν το ποντίκι και να παίξουν παιχνίδια
στον υπολογιστή. Εξαρτώνται, ωστόσο, ιδιαίτερα από τους ενήλικες ή
τα μεγαλύτερα αδέλφια στην ανεύρεση διαδικτυακών τοποθεσιών, στην
ερμηνεία των πληροφοριών του Διαδικτύου ή στην αποστολή μηνυμάτων
ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Ηλικίες 7 έως 8 ετών: Το ενδιαφέρον μεγαλώνει
Μέρος της κανονικής συμπεριφοράς για τα παιδιά αυτής της ηλικιακής ομάδας
είναι να δουν μέχρι πού μπορούν να φτάσουν χωρίς τιμωρία. Όταν βρίσκεται
στο Διαδίκτυο, το παιδί αυτής της ηλικίας ίσως μεταβεί σε τοποθεσίες ή ίσως
συμμετάσχει σε συνομιλίες δωματίου, που δεν επιτρέπουν οι γονείς. Οι
αναφορές δραστηριοτήτων στο Διαδίκτυο μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα χρήσιμες σε αυτό το στάδιο.
Τα παιδιά δε θα νιώθουν ότι οι γονείς τους στέκονται από πάνω τους, αλλά
η αναφορά θα σας δείχνει με ποιες σελίδες συνδέθηκαν.
Τα παιδιά επτά και οκτώ ετών έχουν ισχυρή την αίσθηση των οικογενειακών
δεσμών. Αρχίζουν να αναπτύσσουν την αίσθηση της δικής τους ηθικής
ταυτότητας και του φύλου και, συνήθως, ενδιαφέρονται για τις
δραστηριότητες των μεγαλύτερων παιδιών στη ζωή τους. Τα παιδιά ηλικίας
7-8 ετών είναι εύπιστα και, γενικά, δεν αμφισβητούν την εξουσία.
Τι κάνουν τα παιδιά ηλικίας 7 έως 8 ετών στο Διαδίκτυο;
Στα παιδιά αυτής της ηλικίας αρέσεινα κάνουν περιήγηση στο Διαδίκτυο
για διασκέδαση και να παίζουν διαδραστικά παιχνίδια. Πιθανόν να
χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και ίσως να πειραματίζονται με
διαδικτυακές τοποθεσίες και δωμάτια συνομιλίας που δεν τους επιτρέπουν
να επισκεφθούν οι γονείς τους.
Ηλικίες 9 έως 12 ετών: Γνώστης του Διαδικτύου"
Οι προέφηβοι θέλουν να ξέρουν τα πάντα και έχουν ακούσει τι υπάρχει
στον Ιστό. Είναι φυσιολογικό γι’ αυτούς να προσπαθήσουν να μάθουν τι
υπάρχει εκεί. Για θέματα τα οποία οι γονείς βρίσκουν απαράδεκτα (όπως
ερωτικό περιεχόμενο για ενήλικες ή οδηγίες για το πώς να κατασκευάσεις
μια βόμβα), οι γονείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν το γονικό έλεγχο
για να αποκλείσουν το απαράδεκτο περιεχόμενο.
Τα προεφηβικά χρόνια είναι μια περίοδος ραγδαίων αλλαγών στη ζωή των
παιδιών. Στην ηλικία αυτή τα παιδιά εξαρτώνται από την οικογένειά τους
και αναζητούν περισσότερη ανεξαρτησία. Τα παιδιά ηλικίας 9 έως 12 ετών
αρχίζουν, επίσης, να ενδιαφέρονται για τον κόσμο γύρω τους, ενώ οι σχέσεις
με τους φίλους γίνονται σημαντικές.
Τι κάνουν τα παιδιά ηλικίας 9 έως 12 ετών στο Διαδίκτυο;
Τα παιδιά αυτής της ηλικιακής ομάδας χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο και
αναζητούν πληροφορίες σχετικά με σχολικές εργασίες. Μεταφορτώνουν,
επίσης, μουσικά κομμάτια, χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια και ψηφίζουν για την αγαπημένη τους
διασημότητα σε τοποθεσίες θαυμαστών. Ο τρόπος επικοινωνίας με τους
φίλους που προτιμούν, είναι τα άμεσα μηνύματα.
Ηλικίες 13 έως 17 ετών: Τεχνικά καταρτισμένοι
Η καθοδήγηση των εφήβων σχετικά με την ασφάλεια στο Διαδίκτυο είναι
ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς τις περισσότερες φορές γνωρίζουν περισσότερα
από τους γονείς σχετικά με το λογισμικό Διαδικτύου. Ακόμη και με
μεγαλύτερα παιδιά, είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν ενεργό ρόλο στην
καθοδήγηση του παιδιού τους στη χρήση του Διαδικτύου. Η πιστή τήρηση
των κανόνων διαδικτυακής ασφάλειας που έχουν συμφωνηθεί από τους
γονείς και τα παιδιά (βλέπε κεφάλαιο: Χρήση Οικογενειακών Κανόνων),
καθώς και η συχνή ανάλυση των αναφορών διαδικτυακών δραστηριοτήτων
των παιδιών, είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Οι γονείς θα πρέπει να φυλάνε
σε ασφαλές μέρος το δικό τους κωδικό πρόσβασης,ώστε οι έφηβοι να μη
συνδέονται με το λογαριασμό των γονέων.
Συχνά οι νεότεροι έφηβοι περνούν περιόδους χαμηλής αυτοεκτίμησης,
αναζητούν την αποδοχή από φίλους και είναι απρόθυμοι να εκπληρώσουν
τις προσδοκίες των γονέων. Οι μεγαλύτεροι έφηβοι χρειάζονται τόσο
την αναγνώριση στην ομάδα όσο και την ανεξαρτησία και, συνήθως,
συμβιβάζουν τις αξίες της οικογένειας και τις αξίες των συνομηλίκων.
Στα τελευταία στάδια της εφηβείας, τα παιδιά ωριμάζουν και επικοινωνούν
με τον κόσμο σε διανοητικό επίπεδο. Γενικά, οι έφηβοι είναι ανοικτοί σε
νέες ιδέες, αλλά δε διαθέτουν την πείρα της ζωής ώστε να κρίνουν την
εγκυρότητά τους. Οι γονείς θα πρέπει να συνεχίσουν να καθοδηγούν και τα
μεγαλύτερα παιδιά στη χρήση του Διαδικτύου.
Τι κάνουν οι έφηβοι στο Διαδίκτυο
Οι έφηβοι μεταφορτώνουν μουσικά κομμάτια, χρησιμοποιούν άμεσα
μηνύματα, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια.
Επίσης χρησιμοποιούν αρκετά τις μηχανές αναζήτησης για να βρουν
πληροφορίες στο Διαδίκτυο. Οι περισσότεροι έφηβοι έχουν επισκεφθεί
δωμάτια συνομιλίας και ενδεχομένως να έχουν συμμετάσχει σε ιδιωτικές
συνομιλίες ή συνομιλίες ενηλίκων.
Τα αγόρια αυτής της ηλικιακής ομάδας, συνήθως, προσπαθούν να
ξεπεράσουν τα όρια και αναζητούν τοποθεσίες με αηδιαστικό χιούμορ, αίμα,
τζόγο ή σεξουαλικό περιεχόμενο. Τα κορίτσια πιθανότατα να συνομιλούν
στο Διαδίκτυο και, συνεπώς, είναι περισσότερο επιρρεπή σε αποπλανήσεις.
Υπουργείο Παιδείας, Aθλητισμού και Νεολαίας - Υπηρεσία Διαδικτύου και Επικοινωνίας